Food! ^D^ - Japanska


Heey! ^D^
I dagens japanska ''lektion'' handlar det om mat! Ni ska även få lära er att säga: jag gillar..

Mat:

Kudamono - Frukt
Ichigo- Jordgubbar
Nashi - Päron
Suika - Vattenmelon
Banana - Banan
Ringo - Äpple
Yashi - Grönsaker
Ninjin - Morot
Jagaimo - Potatis
Piiman - Paprika
Niku - Kött
Toriniku - Kyckling
Tamago -Ägg
Sakana - Fisk
Keeki - Kaka
Gohan - Ris (kokat)
Kome - Ris (ej kokat)
Pan - Bröd
Koskou - Peppar
Shio - Salt

NU ska jag lära er att säga: Jag gillar...(tex äpple som finns här i listan över)
Jag gillar... - Watashi wa............ ga suki desu (utalas des)

Ex: Watashi wa ichigo ga sauki des(u)!
Jag gillar jordgubbar!

Whatashi wa gohan ga suki des(u)!
Jag gillar ris (kokat)!

Tihi jag hoppas att ni fattar >___< Lämmna gärna kommentarer om ni undrar hur det utalas eller övriga frågor! ^^
God natt! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Vår hemlighet)

Har du någon blogg/hemsida?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Light Brown Pointer