sorry

Jag älskar verkligen Prince Ea, och det har jag gjort ett bra tag! I denna video pratar han om miljön osv. 
Att ta hand om miljön är något som alla vet om att man bör göra, men oftast är för lata eller ointresserade av. Jag var den personen en gång i tiden. Jag har på senaste tiden kommit in i någon slags solarietets-tänk. Jag börjar tänka mer på min omgivning. Vad jag äter, vad jag slänger och på vilket sätt min bekväma vardag påverkar jorden och andra som lever på den. Det är lätt att fortsätta vara den där personen som tänker: "Jag som ensam person kommer ändå inte påverka något" eller "Vad en enskild person gör har nog ingen betydande effekt".
 Men å andra sidan, om alla tänker så, då kan det ju inte bli några förändringar heller.
Här kommer mina enkla tips som jag brukar tänka på: 
1. Släck lampor i rum som inte andvänds. Man kan också tänka på att köpa lågenergislampor. I längden så är det mycket billigare att använda och det är bra för miljön eftersom de drar mycket mindre elenergi. Super! 
2. Återvinna. Det känns som att återvinning är något som vi i Sverige är ganska bra på redan. (Även om det oftast beror på pengar)Om du inte är en sådan som gör det så finns det lite fakta HÄR om varför du ska tänka över att börja med det! 
3. Köp ekologiska varor. Är det oftast så att när du går in i en affär och ser en ekologisk vara så tänker du: "fy vad dyrt! Jag tar den icke ekologiska varan istället."?
Men tänk om du skulle betala dom ungefär 3kr dyrare varorna. Om alla skulle köpa ekologiska varor så då skulle fler bönder bli mer eftertraktade och börja odla ekologiska varor. Är det mer eftertraktat så sänks todligen även priset! 
Ekologiska varor är  även bra eftersom dom inte är besprutade eller har några kemikalier. Det är därför hälsosammare för dig och din familj! Så nästa gång du handlar, leta då efter KRAV märkta varor och ECO märket.
 
4. Odla egna grönsaker.  Som jag nämnt tidigare på bloggen så ska jag börja odla lite nu i sommar. Då vet du vad du äter, alltså inga kemikalier. Du sparar pengar, får en godare grönsak och du är snäll mot miljön. Kan det bli bättre?
5. Använd tygpåsar istället för plastpåsar när man handlar. Detta är något som bara tanter gör nu för tiden, men varför? 
 Tygpåsarna är miljövänliga, eftersom man kan använda dom mera flera gånger, så att man inte behöver köpa nya hela tiden. Varför inte göra dina egna tygpåsar som går med din egna stil? Miljövänligt och snyggt! (˘˘


Ingen av dessa 5 tips var speciellt svåra, eller hur? Det finns 1000 sätt att bidra till en bättre miljö, och mycket av det kan kännas omöjligt. Istället för att tänka på vad du inte kan göra (eller inte tänka alls), tänk istället på vad just DU kan göra! 
För om alla tänker så, då kan det ju inte bli något annat än förändringar. För en bättre miljö, och för en hållbar framtid! (´`)** Puss och kram
Go Green! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Vår hemlighet)

Har du någon blogg/hemsida?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Light Brown Pointer