Japanska - nödvändiga ord

Hello Mina-san! ^ww^
I dag hade jag tänkt att ta upp ämnet om hur man ska kalla till hjälp vid krissituationer på japanska .. men jag kände att det kanske är lite för tidigt för det ^__^ Det är lite krångligt ännu så det får komma lite senare! 
 
Så då tänkte jag.. vad ska man hitta på nu då? Så kom jag på att jag har glömt lite grundläggande ord (det kan vara några som jag redan haft men se det som repedition tihi ) som kan vara rätt bra att kunna när ni tex. åker till japan! Let's go~
 
Ja - Hai/ un (använd hällst Hai) 
Nej - iie
och - to 
Förlåt att jag stör - Ojama shimasu
Vad heter du? - O-name wa? 
God morgon - Ohayo gozaimasu
God kväll - Konban wa 
God natt - Oyasumi Nasai 
Trevligt att träffas - Hajimemashite
Hur mår du? - O'genki desu ka? 
tack - Arigatou 
Förlåt - Gomenasai
varsågod - Dootashimashite 
Jag förstår lite japanska - watshi wa cotto nihongo de hanashimasu (utalas hanashimas) 
Jag är från sverige - watashi wa Suweden kara kimashita
Vi hörs - Dewa mata 
Vi ses i morgon - Mata Ashita 
jaha - so desu ka (desu utalas des) 
Varsågod - Dootashimashite 
 
puu.. jag kan forsätta i evigheter men nu orkar jag inte mer haha >__< Hoppas ni lärt er nått iaf  ♥
Har du frågor? 
Lämmna en kommentar eller maila till : [email protected] 
chuu  ♥ // KawaiiDanni
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt vackra namn tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Vår hemlighet)

Har du någon blogg/hemsida?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Light Brown Pointer